W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
Ubranie bez ubrania, czyli moda cyfrowa
Wraz ze wzrostem produkcji w przemyśle mody i jednoczesnym coraz mocniejszym naciskiem na działania proekologiczne, w ostatnich latach rozwój mody cyfrowej odbywał się wielotorowo. Od zupełnie cyfrowych procesów projektowania i wirtualnych showroomów, po promocję nowej odzieży w mediach społecznościowych bez fizycznie istniejącego jeszcze jej odpowiednika – wirtualna rzeczywistość modowa coraz bardziej wkracza do naszego świata.
Jedną z innowacji w przemyśle mody, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępna jest wirtualna przymierzalnia (ang. VTO – Virtual Try-On). Wraz ze wzrostem popularności zakupów w sieci, a także w czasie pandemii, która ograniczyła nam możliwości przymierzenia ubrania w sklepie wirtualne przymierzanie produktu wydają się być naturalnym kolejnym krokiem. Choć nieistniejąca przymierzalnia może spotkać się ze wątpliwościami zarówno ze strony konsumentów jak i właścicieli sklepów, takie rozwiązania powoli wprowadzają kolejne platformy.
„Badania dowodzą, że VTO (Virtual Try-On) przyczynia się do zmniejszenia współczynnika zwrotów o 27%, które wynikają głównie z niedopasowania rozmiaru czy ze złego kroju produktu.” czytamy w artykule „Witajcie w modzie przyszłości. Jak technologie zmieniają branżę?” na stronie fashionbiznes.pl
Prócz wirtualnych przymierzalni powstają już także całe wirtualne sklepy. I nie chodzi tu o zwyczajną stronę zakupową, do której jesteśmy już przyzwyczajeni. Chodzi tu o stworzenie zupełnie nowego doświadczenia zakupów – w wirtualnych butikach możemy poruszać się zupełnie jak po fizycznym sklepie; czekają tam także takie atrakcje jak oprowadzanie po wirtualnej przestrzeni przez rozpoznawalnego właściciela marki, tak jak w przypadku brytyjskiej marki kosmetyków Charlotte Tilbury, dodatkowe usługi np. konsultacje 1:1 ze stylistą czy wizażystą czy specjalnie zaprojektowane pokoje takie jak snow room w wirtualnym butiku Tommy’ego Hilfigera. Od zrealizowania wirtualnych butików dla Charlotte Tilbury i Tommy’ego Hilfigera, technologiczny start-up Obsess zanotował 40 procentowy wzrost zapytań o wirtualne sklepy.
Przypadków innowacji i wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w branży mody z roku na rok jedynie przybywa. Choć na razie na większość z nich mogą sobie pozwolić jedynie znane, dobrze ugruntowane marki, warto pomyśleć o powolnym implementowaniu innowacyjnych technologii w swoim biznesie. Niektóre rozwiązania wciąż mogą wydawać nam się abstrakcyjne i niepotrzebne naszym klientom, warto jednak pamiętać, że rozwój technologii jest nieunikniony. Wprowadzenie i odpowiednie użytkowanie technologii takich jak wirtualna przymierzalnia może wyróżnić firmę jako prekursora innowacyjnych rozwiązań i przyciągnąć uwagę coraz bardziej ciekawych nowych narzędzi konsumentów.
Jakie są nastroje pracodawców?
Według badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „Branża mody i innowacyjnych tekstyliów” 35% pracodawców uznało wprowadzenie i rozwój rozwiązań cyfrowych pozwalających mierzyć ubrania zdalnie i personalizować je jeszcze przed samym etapem produkcji jako wyzwanie dla branży w niedalekiej przyszłości.
Już dziś widzimy więc, że pracodawcy z branży mody zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzania rozwiązań cyfrowych przynajmniej w jednym aspekcie swojego biznesu. Czas pokaże, które z modowych innowacji zostaną przyjęte przez rynek i konsumentów najlepiej. Jedno jest jednak pewne – moda potrzebuje innowacji i już chętnie z nich korzysta.
Źródła:
dp.org.pl
parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Branowy-Bilans-Kapitau-Ludzkiego—brana-mody-i-innowacyjnych-tekstyliw—broszura.pdf
https://fashionbiznes.pl/technologie-moda-trendy/
W imieniu Funduszu Regionu Wałbrzyskiego oraz Klastra Świdnicka Energia Odnawialna i Sudeckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, mamy przyjemność zaprosić Państwa na bezpłatną konferencję "Bezpieczeństwo Energetyczne Przedsiębiorstwa - jak się zabezpieczyć oraz możliwości finansowania w nowej perspektywie finansowej", która odbędzie się we wtorek 28.11.2023 r. godz. 10.00 - 13.30, w Świdnickim Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, mieszczącym się pod adresem Rynek 39/40, sala nr 11.
W obliczu dynamicznych zmian w sektorze energetycznym, przedsiębiorcy stawiają przed sobą nowe wyzwania i szukają odpowiedzi na pytanie, jak zabezpieczyć swoje przedsiębiorstwa oraz jak skutecznie inwestować w energię odnawialną. To spotkanie nie tylko otworzy przed Państwem nowe horyzonty, ale także umożliwi wymianę cennych informacji i nawiązanie partnerskich relacji z lokalnymi firmami. Podczas konferencji będą Państwo mieli okazję posłuchać wielu ekspertów oraz poznają możliwości finansowania poprawy efektywności energetycznej swojej firmy.
Już 21 listopada 2023r. (wtorek) od godziny 16:00 zapraszamy na II Śląski Networking. Tym razem tematem przewodnim będzie ESG - najnowsze trendy i obowiązki wynikające z przepisów w tym obszarze. Podczas listopadowego spotkania wymienimy się doświadczeniami i porozmawiamy o tym, co sprawia, że region śląski i miasto Katowice rozwijają się gospodarczo tak prężnie.
Wydarzenie ma charakter bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje rejestracja.
Gmina Głuszyca planuje przystąpić do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej SANIKOM sp. z o.o. w Lubawce.
czytaj więcejW dniu 12.10.2023 r. została podpisana umowa z wykonawcą na realizację zadania pn. „Zagospodarowanie skweru w rejonie ul. Henryka Sienkiewicza i ul. Racławickiej w Boguszowie-Gorcach”.
czytaj więcejW piątek 27 października br. w Zielonej Górze odbędzie się Zachodnie Forum Gospodarcze 2023. Jako partner tego wyjątkowego wydarzenia mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w Forum, którego tematem przewodnim jest Energia przyszłości.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny! Wymagana jest rejestracja do dnia 24.10.2023r.
Więcej informacji o wydarzeniu poniżej oraz na stronie → https://www.opzl.pl/aktualnosci/1446,zachodnie_forum_gospodarcze_2023_-_energia_przyszlosci
czytaj więcej